ЕКСКУРСІЯ ДО БІБЛІОТЕКИ

Мета. Ознайомити дітей з відділами бібліотеки, різноманітністю книг у бібліотеці, порядком розстановки книг на полицях; правилами користування бібліотекою, правилами користування книгою; виховувати любов та бережне ставлення до книги.

Обладнання. Уривки з казок, книги різних форматів, виставка дитячої літератури, предметні малюнки казкових героїв.

Діти, сьогодні ви вперше прийшли до бібліотеки. А хто скаже, що є таке бібліотека? Так, бібліотека – це чудовий будиночок, в якому живуть книги. І як бачите, книг у нашому будиночку дуже багато.

Ось уже півроку пройшло, як ви навчаєтеся в школі. За цей час усі ви навчилися гарно читати і писати. Нещодавно ви закінчили вивчати найпершу книгу – Буквар, вивчили всі букви і тепер можете прочитати геть усі книги.

Ще до того, як ви самі навчилися читати, для вас читали старші різні дитячі книжечки, казочки, які запам’яталися вам назавжди.

Які книжечки з тих, що вам читала мама, тато, бабуся, дідусь, братик, сестричка вам запам’яталися?

Діти, мабуть, у кожного з вас є вдома книги, які вам купували батьки. І ось тепер, як ви вивчили всі букви, я впевнена, що ви прочитаєте всі книги, які є у вас вдома.

- А які книги є у вас вдома?

- Чи любите ви читати?

- Чи доводилось вам самостійно прочитати книжку? Яку?

- Чи читають вам книжки вдома? Хто читає?

- Що ви любите найбільше слухати: казки, оповідання чи вірші?

- Хто у вашій сім’ї читає найбільше?

- Що ви любите отримувати в подарунок найбільше: книжку, іграшку, одяг чи цукерки?

- Де можна брати книжки для читання?

Для отого, щоб ви краще дізналися про те, що вас цікавить, про того чи іншого героя, про рослини, про тварин, про дітей – ваших однолітків і таке інше вам потрібна буде бібліотека.

Ось подивіться, скільки книг у бібліотеці! Всі вони красиві, різнобарвні, з яскравими малюнками (показую різні види книг).

А в книгах живуть ваші улюблені герої: це і Дюймовочка, і Чомучка, і дядечко Степан, і Котигорошко, і Попелюшка, і багато-багато інших. Хто з вас не знає казку про лікаря Айболіта, про Мийдодира, про Буратіно, про Алісу з країни чудес…

А ось ми зараз і перевіримо, як ви гарно знаєте дитячі книги, і пограємо з вами у гру, яка називається «Яка це книга?». Я вам буду зачитувати уривки з творів, а ви повинні називати з якої це книги.

1. Скаче сито по полях,

А корито по лугах,

За лопатою мітла,

Вздовж по вулиці пішла.

(К.Чуковський «Федорине горе»)

2. Жили – були старий зі старою

Біля синього моря;

Жили вони в старенькій землянці

Рівно тридцять три роки.

(О.Пушкін «Казка про рибалку і рибку»)

3. І стали звірі між собою радитися, як до тієї справи приступити, щоб розбійників звідти вигнати; і ось, нарешті, знайшли вони спосіб. Вирішили, що осел повинен поставити передні ноги на вікно, а собака плигне…

(Брати Грімм «Бременські музиканти»)

Діти, а скажіть, будь ласка, коли ви написали листа бабусі, яка живе у іншому місті, то як цей лист найде дорогу до бабусі?

Правильно, за адресою, написаною на конверті. Посилаючи листа, ви написали на конверті назву міста, вулиці й номер будинку, номер квартири і , звичайно ж , прізвище та ім’я бабусі. Тепер лист без затримки добереться до неї. Ось і в бібліотеці в кожної книги є своє місце, своя адреса, куди її треба поставити, щоб швидко знайти книгу.

Бібліотека – це начебто книжкове місто. У кожної книги своя кімната на поличці. В ньому є вулиці й будинки. В одному будинку поселились казки, в іншому – вірші, далі – оповідання. (Розгляд поличок у бібліотеці). Коли станете читачами бібліотеки, дізнаєтеся про адреси всіх книг.

Але для того, щоб стати читачем бібліотеки, потрібно знати основні правила користування бібліотекою.

Але перш за все, я вам хочу розповісти казочку про книгу.

Було це не в далекі часи, а зовсім недавно – в нашому книжковому містечку. Книжечки в ньому жили - не тужили. До них приходили діти, такі ж, як і ви, кликали до себе в гості. Не надовго – на тиждень, на два. Книжечки раділи. Вони люблять мандрувати, дружити з дітьми, знайомитись з новими людьми. Деяким книгам сподобалось в гостях, їх бережно одягали в гарні платтячка, які називались обкладинками, між листочками клали яскраві закладини, щоб швидко знайти останню прочитану сторінку. А відпочивали вони на чистих столиках або шафах. Але деяким книжечкам жилось погано. «Мене ногою під диван заштовхували!» - скаржилась одна. «Сторінки пом’яли!» - підхопила інша. «А мене брали брудними руками, і тепер я така замурзана», - плачучи говорила третя… (Показую книги)

Ви уважно слухали казочку, а хто тепер скаже, як потрібно поводитися з книгою?

На скільки днів можна брати книгу і бібліотеці?

Щоб потрапити до ваших рук, книга проходить великий і важкий шлях. Спочатку книгу пише письменник чи поет. Потім ця книга потрапляє до редактора, який перечитує її. Аж тоді книгу друкують на друкарському станку. Дуже багато книг ви бачите з яскравими малюнками. Отже, в створенні книги беруть участь і художники.

Це ще раз доводить, що книгу потрібно берегти. Не можна кидати її, рвати, малювати на ній, вирізати з неї малюнки і сторінки, загинати аркуші.

Особливо бережно треба поводитись з бібліотечною книгою: обов’язково обгорнути її в чистий папір, носити в папці, а прочитавши здати завчасно в бібліотеку. Розірвану книгу треба підклеїти.

Ось перед вами виставка дитячих книжок. Ці книжечки написані для таких маленьких діток, як ви. З більшістю з них ви, мабуть, уже знайомі. Подивіться, які вони всі красиві, різнокольорові, з красивими малюнками. Всі ці книги, після того як ви запишетесь до бібліотеки, зможете взяти і почитати.

Але наша бібліотека не звичайна. Ви знаєте, що наша бібліотека знаходиться в школі, тому її називають шкільною бібліотекою. А тому є в нас ще й книги за якими діти навчаються. Ці книги назтваються підручниками.

- Які підручники є у вас?

- Як потрібно відноситися до підручників?

- На скільки видаються підручники?

Не кожну книжку можна взяти додому. Є книги, які додому не видаються. З ними діти працюють прямо тут, у бібліотеці. Це дуже цінні і рідкісні книги. (Наводжу приклад).

(Показую дітям формуляр, пояснюю що це картка, в яку записуються книги, які видаються додому. Кожний формуляр відповідає одному учню, прізвище й ім’я якого пишуться на формулярі. Формуляри розставляються по класах. Записую дітей до бібліотеки. Вони вибирають книги). Ще раз наголошую на тому, де розміщені твори для учнів 1-го класу, як берегти книги й користуватися ними.

«ЗЛОЧИН ПРОТИ ВСІХ»

- Хто придумав горілку?

- Говорять, що алхіміки

На золото у них розуму не вистачило,

а ось на дурниці...

І Що вам відомо про історію алкоголю?

1. В якому столітті вперше був добутий етиловий спирт?

2. З чого він був добутий?

3. Як давно люди вперше зіткнулись з оп’яняючими властивостями алкоголю?

4. Що було положено в основу слова «алкоголь»?

5. В яких ритуалах використовувався алкоголь, чи коли його вживали?

Історія не зберегла для потомків ім’я першої людини, що відкрила етиловий спирт. Згідно однієї легенди він був вперше отриманий шляхом перегонки із виноградного соку в ХІ столітті арабським лікарем Амбуказесом; згідно другої – ми зобов’язані цим італійському монаху-алхіміку Валентинусу. Археологічні дослідження переконливо доводять, що на зорі розвитку людського суспільства прийом спиртного був колективним і присвячувався до особливих подій в племені чи астрономічним подіям (новолуння, повнолуння, вдале полювання). Першовідкривачі спирту були настільки вражені властивостями алкоголю, що дали йому поетичну назву «Алкоголь», що в перекладі з арабської означає «ніжний», «найлегший».

Алхіміки охрестили його «аквавіта» - водою життя, а вчені і врачі перейменували воду життя в «аквамортіс» - воду смерті, дивлячись до чого вона призводить.

ІІ Що ви знаєте про алкоголь як про хімічну речовину?

1. В результаті якої реакції одержується етиловий спирт?

2. Із яких речовин можна отримати етиловий спирт?

3. Чи п’ють тварини алкоголь?

4. На якій властивості спиртів основана його негативна дія на організм?

5. Що таке абстинентний синдром?

Щоби рум’яним стати

Не треба вживати вино

Бідніють все одно

Ті, що п’ють вино.

Алкоголь – натуральний продукт бродіння вуглеводів. Відомі рослини, які самі по собі виділяють алкоголь. В Африці є рослина - мерула. Плоди цього дерева представляють «тару з вином», в результаті бродіння соку, в якому є велика кількість сахару.

Ці плоди люблять слони, які влаштовують своєрідну ліричну подію, яка продовжується декілька днів. Як правило при бродінні створюється ряд побічних продуктів: ряд гомологів з великою молекулярною масою кислоти, альдегіди, кетони, які володіють отруйними властивостями, діють довше, чим етиловий спирт. І визивають важке похмілля.

Сам спирт має властивість притягувати воду. Внаслідок цього клітини, з якими він взаємодіє – гинуть. Діючи таким чином на білок живого організму алкоголь визиває його денатурацію. Властивості етилового спирту залежать від технології його виготовлення і ступеня очистки.

ІІІ Що вам відомо про фізіологічну дію алкоголю?

На сході говорять:

«Коли вино в людині –

Розум його в пляшці»

1. На яку систему алкоголь діє в першу чергу?

2. Які органи страждають?

3. Чи увесь спирт розщепляється в організмі?

4. Через які органи виводиться спирт в незмінному вигляді?

Для виготовлення вина Аллах змішав 100 г крові орла, 300 г крові барана, і 500 г крові свині. Звідси поведінка п’яного: спочатку він орел, потім баран, а потім…Доведено, що більше всього від алкоголю страждає нервова система. Навіть невелика кількість спиртного порушує злагоджену роботу кори головного мозку. Алкоголь посилює процес збудження і послаблює процес гальмування, через це п’яна людина не може контролювати свою поведінку.

Незабаром нервові клітини виснажуються і наступає стан пригнічення. Це призводить до порушень координації рухів, а головне до порушення психологічної діяльності людини.

Алкоголь згубно діє і на внутрішні органи: шлунок – розвиток язв, гастритів; на печінку; оскільки 5-10% алкоголю виділяються без зміни – захворювання дихальної та сечової систем.

Внаслідок довготривалого вживання алкоголю людина поступово деградує. Питання до анкети №6 – Хіба п’яниці – це люди? А хто ж? Ні. Це теплі трупи.

ІV Чому і як становляться алкоголіками?

З яких причин люди починають пити?

Алкоголізм – хвороба чи звичка?

Чи передається алкоголізм в спадщину?

Чи виліковується алкоголізм?

Що саме головне в боротьбі з алкоголізмом?

Лікарю я вживаю з горя

Яке у вас горе?

Так я ж п’ю!

Алкоголізм – це горе. Розуміючи це, люди все одно п’ють. Як часто ми бачимо людей слабих, спеціально вживаючих алкоголь, щоб відважитись на той чи інших крок.

Слабі люди п’ють не заради ейфорії, яка швидко зникає. Перш за все їм хочеться забутись, відійти від життя. Здається, причина знайдена – слабі люди п’ють, а сильні – ні. Але ми забули, що 99% беруться за пляшку заради розваги. Чи не парадокс? Раніше пили від поганого життя, а зараз від «хорошого». Пияцтво від образу життя чи образ життя від пияцтва? Пияцтво від низької культури. Цікава цифра: при обстеженні 7341 швейцарського юнака з’ясувалось, що вживання спиртного тим вище, чим нижче рівень освіченості. Ці люди не зацікавлені, мимо них проходить великий потік інформації. Вони живуть в своєму маленькому світі. Але вони теж хочуть розважатись і отримувати задоволення. Як? Саме через горілку, вона б’є по центрам задоволення – ось і всі діла.

О традиціях: не пияцтво від традицій, а п’яні традиції від бажання випити. Традиції тут ні до чого. Бездуховність, як вакуум швидко заповнюється горілкою. В організмі п’яниці «алкогольний центр» вимагає випивки, хворий лізе зі шкіри, щоб це виконати.

Вчені вивели 2 протилежних типу: І спадкова схильність до алкоголю; ІІ категорично не приймали алкоголь.

VЩо вам відомо про жіночий алкоголізм?

1. Хто п’є частіше: жінка чи чоловік?

2. Жіночий алкоголізм небезпечніший, ніж чоловічий?

3. Чи впливає алкоголь на розвиток плоду?

4. До чого може призвести алкоголь в період вагітності?

5. Чим відрізняється жіночий алкоголізм від чоловічого?

Число жінок-алкоголіків з кожним роком зростає. Жіноче пияцтво набагато небезпечніше ніж чоловіче.

Під впливом алкоголю відбуваються зміни у спадковості інформації. Крім того під впливом алкоголю усугубляється положення вагітності.

Велика кількість мертвонароджених дітей, недоношених, фізично і розумово хворих – розплата за «веселе життя». Кожна краплина алкоголю, прийнята батьками перетворюється в краплю тупості у народженого.

Відомо, що вживаючи алкоголь жінки скоріш стають алкоголіками, ніж чоловіки, психологічна деградація у них іде швидше в3-5 разів.

Причини пияцтва не слід шукати окремо від чоловічого: жінки виконують чоловічу роботу і переймають чоловічі звички.

VІ Що вам відомо про вплив алкоголю на організм підлітка?

1. З якого віку приблизно молоді люди починають пити?

2. Де проходить знайомство зі спиртним?

3. Де формується психологічне ставлення до спиртного?

4. Чому так небезпечний юнацький алкоголізм?

5. Чи легко стати алкоголіком?

6. Якщо ви відчуєте залежність, до кого ви звернетесь за допомогою?

(питання анкети 4, 5, 8)

Дитинство і підлітковий вік – час формування особистості, час коли приклад батьків стає головним.

Чим молодший організм, тим токсичніше діє алкоголь. Алкоголізм у підлітків формується в 3-4 рази швидше ніж у дорослих. Дуже швидко проявляється постійний потяг до спиртних напоїв, розвиваються зміни особистості, які приводять до втрати контролю над своїми діями. Відбувається зниження працездатності і підвищення захворюваності. Питання анкети №6, 7

Як призначав ще Зігмунд Фрейд під дією алкоголю панування особистого «я» стає нездійсненним: хочу – п’ю, не п’ю – ілюзія, псевдо свобода, не більше того. Зізнання цього факту просто вбивче.

АНКЕТА

1. Хвилює вас проблема алкоголізму?

· так

· ні

· не задумувався

2. Які почуття у вас викликають алкоголіки?

· Жалість

· Осуд

· Важко відповісти

3. Свято і випивка – це одне і теж?

· Да

· Ні

· Інколи

· Частіше всього

4. Чи часто випивають ваші батьки?

· На свята

· Часто

· Не п’ють взагалі

5. Як реагують на п’янку ваші батьки?

· Заохочують

· Засуджують

· Не реагують ніяк

6. Ви боїтесь увійти у систему?

· Да

· Не замислювався

· Ні, у будь який момент можу кинути

7. Якщо відчули залежність від алкоголю, до кого за допомогою ви звернетесь?

· До батьків

· До друзів

· Розв’яжу проблему сам

· До медпрацівників

· До любої людини

8. Де ви вперше випили?

· В сімейному колі

· В колі друзів

ПРИРОДА – ВІЧНЕ ДЖЕРЕЛО НАШОГО ЖИТТЯ І НАШОЇ ТВОРЧОСТІ!

Мета. Виховувати в учнів шанобливе ставлення до рідної природи; сприяти збереженню навколишнього середовища.

Обладнання. Виставка літератури про природу; вислови про природу:

Природа – вічне джерело людської творчості, людського мислення.

Любімо. Шануймо. Бережімо природу, вічне джерело нашого життя і нашої творчості! Вона нам стократ більше віддасть, ніж ми можемо їй дати. (М. Рильський)

…І природа, облагороджена нами, очищена від випадковостей Божого хаосу і заростей диких, перетворена творчістю, предстане перед народами світу в такій красі, в якій предстане сьогодні перед світом велика людина… (О. Довженко)

Той, хто любить паростки кленові,

Хто діброви молоді ростить,

Сам достоїн людської любові,

Бо живе й працює для століть. (М. Рильський)

У людини цілком достатньо об’єктивних причин, щоб прагнути до збереження дикої природи. Але в решті – решт природу може врятувати тільки її любов.

(Ж. Дорст)

Диких тварин треба берегти так же, як ми бережемо картини Рафаеля, Кельнський собор, Індійські храми.

(Б. Гржімек)

Ведучий 1. …Мати вроди, красо світова! Де ти береш такі пишні барви, кольори блискучі? Який митець якою талановитою рукою наложив їх на тебе так густо та рівно, так втішно та мило і накрив зверху чарівним світом, наче золотим серпанком? Ой ви, матері, на весь світ славетні!... Краю мій! Родино моя!... На лоні матері нашої природи відпочиваємо ми наболілим серцем… (П. Мирний)

Ведучий 2. Споконвіку повита родимою красою і ласкавим словом, пишалася українська природа – причудове планетарне диво. Стоїш зачарований тим українським дивом, на горі, і тут, високо-високо над річкою, по – новому світяться в душі з дитинства знані слова:

… Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

Сади рясні похилились,

Тополі по волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

І все - то те, вся країна

Повита красою.

Зеленіє, вмивається

Дрібною росою.

Споконвіку вмивається.

Сонце зустрічає…

І нема тому почину,

І крає немає!

(Т. Шевченко)

Ведучий 1. З дитинства відомо кожному із нас слово - поняття – Природа! В нашій уяві виникають високі гори, лісові масиви, глибокі та бурхливі ріки, безкраї поля, різноманітні рослини і тварини, повітряний простір, весь оточуючий нас матеріальний світ. Так і хочеться повторити слова відомого поета Василя Симоненка:

Світ який – мереживо казкове!

Світ який – ні краю ні кінця!

Ніжно і зворушливо писав про «зеленого друга» відомий український поет Володимир Сосюра:

Дерев люблю древній світ

Що шлях життя нам звідусюди,

Тремтінням трав, хитанням віт,

Бо дерева – зелені люди.

Ведучий 2. Людину не можна відокремити від природи так само, як і природу від людини. Вони тісно пов’язані між собою. Для кожної людини природа – це середовище існування та джерело всього необхідного для життя. Природа – фактор виховання гармонійно розвиненої особистості, в тім люди постійно впливають на середовище та змінюють його. Тому ще змалку дітям потрібно прищеплювати любов до матінки природи. Про це говорить наша славетна поетка-землячка Уляна Кравченко у вірші «Конвалії»:

Дзвіночки конвалій покрили діброву,

Ах глянь, що в дзвіночках тих чару і дива

І квітів тайну зрозумієш ти мову,

У тебе ж, дитино, душа так чутлива.

І мусиш ти квітів тих чар відчувати,

І будеш любити, як я їх любила –

Любити красу їх ніжну й аромати –

Любов до природи – велика то сила!

Любов до природи велика то сила,

Щоб розкішшю серце твоє напоїти,

До діл вона добрих подасть тобі крила,

Дитино, хай будуть з тобою всі квіти!

Ведучий 1 . Природа відіграє головну роль у задоволенні таких основних прав сучасної людини, як право на здоров’я, право на красу, на роздуми. Природа не тільки джерело радості життя, а й для багатьох – мудрий вчитель.

Євген Плужник

«Вчись у природи творчого спокою»

Вчись у природи творчого спокою.

В дні вересневі. Мудро на землі,

Як від озер, порослих осокою,

Кудись на південь линуть журавлі.

Вір і наслідуй. Учневі не гоже

Не шанувати наших взірців,

Бо хто ж твоїй науці допоможе

На певний шлях ступити з манівців?...

Ведучий 2. Від природи, від розквітлих дерев, квітів залежить настрій людини. Прекрасне й корисне потрібно для існування.

… Буває часом сліпну від краси,

Спинюсь, не тямлю, - що воно за диво, -

Оці степи, це небо, ці ліси –

Усе так гарно, чисто, незрадливо, -

Усе як є- дорога, явори,

Усе моє, все зветься Україна.

Така краса висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори…

(Л. Костенко)

Ведучий 1. У пресі дедалі частіше з’являються публікації про те, що вирубуються ліси, міліють ріки, замулюються озера, пустелі покривають родючі землі. Кожен з нас повинен прикласти всі зусилля щоб зберегти природу.

І тільки при людях, мабуть,

Дерева тремтять від жаху,

Бо кращих із них поведуть

Ні за що, ні про що на плаху.

Каліками – тими погребують,

Найкращих зрубають, повалять…

Задзвонять над ними погребно

Білі дзвони конвалій. (Л. Костенко)

Ведучий 1. Успішне і своєчасне вирішення екологічних проблем значною мірою залежить від зусиль кожного проживаючого на Землі. Не будьмо байдужі до блага і здоров’я нинішнього і майбутнього покоління.

Люби природу не як символ

Душі своєї,

Люби природу не для себе –

Люби для неї.

Вона – не тільки тема вірша

Або картина, -

В ній є висоти незміримі

Й свої глибини.

У неї є душа могуча,

Порив є в неї,

Що більший над усі пориви

Душі – це мати. Будь же сином

А не єством,

І станеш ти не папіряним –

Живим поетом!

(М. Рильський)

ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ – ШЛЯХ У БЕЗОДНЮ

Мета: формувати вміння і навички учнів щодо власної безпеки, формувати у них розуміння відповідальності за власні необдумані вчинки та їх наслідки.

Обладнання: усний журнал (4 сторінки), виставка учнівських плакатів про шкідливі звички, дошка (записи), таблиці з біології (для ілюстрації розповідей).

Робота на уроці

І Організація дітей на роботу.

ІІ Оголошення нової теми уроку: «Шкідливі звички – шлях у безодню».

Вступне слово вчителя та бесіда з учнями

Без здоров’я немає щастя. Іноді учні наче навмисно все роблять для того, щоб загубити своє здоров’я. Вони набувають поганих звичок, які негативно впливають на них і яких потім не можуть позбутися, але про це не думають, а поки що хизуються перед друзями. Та тільки чим? Не дуже приємно і навіть шкода дивитися на таких дітей, знаючи, що через деякий час вони почнуть хворіти і втрачатимуть своє здоров’я. Бо негативні звички згубно діють на людей.

Які ви знаєте погані звички, що їх люди самі набувають? (Куріння, алкоголь, наркоманія).

А що таке звичка? (Звички – це форма поведінки людей, що виникає під час навчання і багаторазового повторення у різних життєвих ситуаціях).

Які можуть бути звички? (Корисні і шкідливі).

Які звички є корисними? (Режим дня. Він сприяє зміцненню здоров’я, підвищенню працездатності і, врешті, довголіттю).

Шкідливі звички, навпаки, дезорганізують людину, послаблюють її волю, знижують працездатність, порушують здоров’я і скорочують тривалість життя. Ці звички завдають безліч бід і страждань.

Шкідливі звички, які негативно впливають на стан здоров’я людини, такі: алкоголь, куріння, наркоманія.

Перша сторінка.

Куріння

1-й учень. Є така казка. У далекому минулому, коли тютюн тільки завезли у Вірменію, біля підніжжя Арарату жив добрий і дуже мудрий старий. Він відразу ж не злюбив це зілля і намагався переконати людей не вживати його.

Одного разу він побачив, як купці розклали свій отруйний товар. Вони кричали: «Божественне листя! Божественне листя! Божественне листя! У ньому засіб від усіх хвороб!» Навколо них зібралось багато народу. Підійшов і старий: «Це «божественне листя» приносить людям користь: у будинок курця не зайде лиходій, його не вкусить собака, він не коли не постаріє».

Купці з подивом подивилися на старого: «Ти правий, мудрий діду,» - сказали вони. «Але звідкіля ти знаєш про такі чудові властивості «божественного листя?»

Старий усміхнувся і пояснив: «Лиходій не зайде в будинок курця тому, що хто віддає багато грошей за тютюн, і стає бідним, у нього нічого красти. Крім того, від куріння він буде кашляти всю ніч, а злодій не заходить у будинок людини, що не спить. Через кілька років куріння людина ослабне, в неї почнуть боліти ноги, вона ходитиме з паличкою. А який же собака вкусить людину з ціпком у руці? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, тому що помре замолоду.»

Відійшли люди від купців. Якби всі прислухалися в нас час до порад мудрого старого!

2-й учень. Люди, які курять, преш за все невпевнені у собі, не вміють протистояти тиску навколишніх. Підлітки починають курити саме для того, щоб відчути себе дорослими, самостійними людьми, справжніми «суперменами». Як правило, це такі хлопці і дівчата, що мають проблеми у спілкуванні або навчанні.

3-й учень. Основною дійовою складовою тютюну є нікотин. Нікотин – це надзвичайно сильна отрута, що діє переважно на нервову систему, травлення, а також на дихальну і серцево-судинну системи.

Навіть одна сигарета шкідлива для всього живого. Отже смерть від нікотину може настати, якщо підліток одночасно викурить півпачки сигарет, а для дорослої людини смертельна доза – пачка сигарет. Проте, випадки смерті від викурювання навіть 2-3 сигарет відомі: настає зупинка роботи серця й органів дихання.

Учень. Палаюча цигарка – це унікальна «хімічна фабрика», на якій виробляється понад 4000 хімічних сполук, що завдають шкоди здоров’ю.

Особливо негативно впливає куріння на організм жінки. Потерпає зовнішність – волосся стає ламким, неприємно пахне, зуби вкриваються темним нальотом, шкіра стає блідою. Але найголовніше, куріння згубно впливає на репродуктивну функцію жінки і майбутнє потомство.

Згубно воно впливає і на організм підлітка. У школярів 1-5-х класів, які курять тютюн, спостерігається задишка, відділення мокроти, вони важко переносять навіть легкі фізичні навантаження.

4-й учень. Тютюновий дим шкідливий і для людей, що перебувають поруч із курцем, особливо для дітей. Часточки диму осідають у бронхах, легенях, подразнюють слизові оболонки очей, ротової і носової порожнин, викликаючи їх запалення.

У чому виявляється нікотинове отруєння? Це сльозотеча, нудота, збліднення шкіри, слабкість, запаморочення, сонливість. Сюди варто додати почуття страху, головні болі, шум у вухах, прискорення пульсу.

Учитель. У світі від куріння щорічно гине 2,5 млн. осіб. За прогнозом спеціалістів, до 2050 року ця цифра сягне 12 млн. У середньому кожна сигарета зменшує життя регулярного курця на 5,5 хвилин, а значить, всього на 8,3 року. Людина, яка щоденно викурює пачку цигарок, за рік поглинає 700-800 г тютюнового дьогтю, що призводить до захворювання на рак. До речі, перший власник фірми «Мальборо» помер від раку легень.

Фатюк. Повідомлення про історію шкідливих звичок.

Друга сторінка.

Алкоголь і нікотин – є наркотиками. Це означає, що людина, вживаючи ці речовини, поступово звикає до них настільки, що стає хімічно залежною.

Людина вживає алкоголь, якщо вона не здатна знаходити розумні виходи з неприємних життєвих ситуацій, погано ставиться до людей і до себе самої, не вміє регулювати свою поведінку.

5-й учень. Вино було винайдене людством раніше, ніж спирт. Розкопки археологів свідчать про те, що його виробляли ще в Древньому Єгипті, Древній Греції.

У Древній Спарті однин із засобів виховання молодих спартанців був такий: юнаків саджали за стіл разом із молодими рабами і починали споювати рабів, щоб спартанці отримали наочний урок, який має вигляд і поведінку п’яна людина.

6-й учень. На Русі вживали переважно брагу, медовуху. Міцність цих напоїв не перевищувала 10-13 градусів. Спиртне пили надзвичай на свята, на честь перемоги над ворогом чи на поминках.

7-й учень. Перші згадки про боротьбу із пияцтвом належать до царювання Петра І, який заснував спеціальну медаль «За пияцтво». Вона мала форму восьмикутної зірки завбільшки з тацю, була відлита з чавуну і важила 5 кг. За допомогою ланцюга медаль прикріплювали до роз’ємного обруча, який одягали на шию п’яниці незалежно від звання і соціального стану. «Удостоєний» цієї «нагороди» мав протягом тижня носити медаль на шиї.

8-й учень. В Україні народ здавна зневажав п’яниць, розповідав про них смішні історії. По базарах водили ведмедя, який показував, «як п’яний чоловік іде до дому». Вершиною національного фізичного виховання, самовдосконалення тіла й духу була епоха Запорізької Січі. Тут загартування у повсякденному житті і військових вправах відбувалося в постійних іграх, забавах, танцях, змаганнях, вправах.

9-й учень. Алкоголь (етиловий спирт) впливає негативно на мозок, судини, серце, печінку та інші органи й системи організму, порушується координація рухів, погіршується мовлення.

На другій стадії алкоголізму виникають галюцинації, змінюється зовнішність, відбувається деградація особистості. А пізніше людина помирає від першої-ліпшої інфекції.

Якщо людина в стані алкогольного сп’яніння вчинить правопорушення, то це є обтяжливою обставиною – збільшує термін позбавлення волі.

Учитель. За даними всесвітньої організації охорони здоров’я, від алкоголізму щорічно вмирає близько 5 млн. осіб – це більше, ніж вмирає від такої страшної хвороби, як рак.

Фатюк. Історія алкоголю.

Третя сторінка

Наркоманія – справжнє зло всіх країн світу.

Учитель. Знайомство з наркотиками найчастіше починається із звичайного куріння тютюну. Наркоман не лише збільшує дозу наркотичної речовини, а й міняє її на іншу, сильнішої дії: тютюн – конопля – мак – ефедрін.

Учень. Потяг до наркотику може сформуватися уже після разового прийому наркотичної речовини, що викликає природну реакцію організму – нудоту, блювання, свербіння, відчуття жару й запаморочення, болі в кістках і суглобах, сон майже відсутній. Іноді перший прийом наркотиків стає останнім – людина вмирає, бо не можливо точно розрахувати індивідуальну дозу.

Лікування наркозалежності – процес дуже складний і тривалий.

У законодавстві всіх розвинутих країн є кримінальна відповідальність за продаж, зберігання, транспортування, крадіжку наркотичних речовин. Створено спеціальні підрозділи поліції з розслідування цих злочинів. В Україні передбачено відповідальність за ст. 229 Кримінального Кодексу за збут, зберігання, крадіжку та виготовлення наркотичних речовин позбавленням волі на 10 років.

Фатюк. Історія наркоманії.

Четверта сторінка

Ми – за здоровий спосіб життя.

Учитель. Читаємо цитату, що на дошці: «Кожна людина має свободу вибору. Кожен сам вирішує, курити чи не курити, зміцнювати своє здоров’я фізичними вправами чи рости хирлявим слабаком. Проте правильний вибір може зробити тільки той, хто вже здатний відповідати за свою поведінку, за своє здоров’я та своє майбутнє взагалі».

Хто здоровий, той сміється,

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини,

Це ж чудово для людини!

Хто здоровий, той не плаче,

Жде його в житті удача.

Він уміє працювати,

Вчитись і відпочивати.

Хто здоровий - не сумує,

Над загадками мудрує.

Він сміливо в світ іде

Й за собою всіх веде.

Бо здоров’я – це прекрасно,

Здорово, чудово, ясно!

І доступні для людини

Всі дороги і стежини.

Учень. здоров’я – найбільше багатство. Погляньте на це прислів’я: «Бережи одяг, доки новий, а здоров’я – доки молодий».

Правильно робить той, хто розумно виконує правила поведінки, за якими слід жити в суспільстві. Бо поки ти молодий і в тебе здорове тіло, цей дар природи треба берегти. А втратити все легко, тільки повернути іноді важко, а то й неможливо. Кажуть люди: «Є каяття, та нема вороття».

Учитель. Всі люди хочуть бути здоровими. Пам’ятайте, що рости здоровими і сильними вам, діти, допоможуть уроки фізкультури в школі, заняття у спортивних секціях, ігри на свіжому повітрі, а найбільше – здоровий спосіб життя.

Який висновок ви можете зробити?

Учні. Ми зрозуміли, що збереження особистого здоров’я - громадянський обов’язок кожної людини. Здоров’я - одне з основних джерел щастя, радості та повноцінного життя.

Домашнє завдання. Творча робота на тему уроку.


/Files/images/slajd1-680x510.jpg

План роботи бібліотеки

на 2016-2017 навчальний рік


Основною метою бібліотеки є забезпечення інформацією навчально-виховний процес.

На новий навчальний рік бібліотека становить такі завдання:

- допомагати учням оволодівати програмовими завданнями та закріплювати їх бібліотечними засобами;

- виховувати бажання самостійно розширювати обсяг знань;

- продовжувати знайомити та вчити розуміти і користуватися різноманітними джерелами інформації;

- сприяти розвитку пізнавальних інтересів, формувати читацьку зацікавленість;

- удосконалювати інформаційно-бібліотечне обслуговування читачів;

- організовувати книжкові виставки, огляди літератури, бесіди;

- здійснювати керівництво позакласним читанням учнів;

- проводити індивідуальну роботу з користувачами бібліотеки;

- розвивати художній смак і самостійність суджень;

- формувати національну свідомість, патріотичне виховання, характер;

- виховувати культуру мовлення;

- продовжувати роботу над проблемою школи:

«Компетентністна спрямованість навчально-виховного процесу та підвищення якості знань учнів в умовах реформування освіти»

План роботи бібліотеки на 2016-2017

Кiлькiсть переглядiв: 2

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.