Досвід роботи вчителя української мови та літератури

Полтавець Тетяни Анатоліївни

/Files/images/poltavets_atestaya/unnamed.jpg

Освіта: вища

Категорія: вища

Посада: вчитель української мови та літератури

Педагогічний стаж: 40 років

Педагогічне кредо:
Нинішній урок - демократичний,який проводиться не для учнів, а з учнями.
Життєве кредо: Жити в гармонії із самим собою.
Все, що трапляється в житті, - на краще!
Науково-методична проблема:

Використання інноваційних технологій на уроках української мови і літератури.

Самоосвітня тема:

Інтерактивні технології навчання як форма організації пізнавальної діяльності учнів.

Використання інформаційних технологій на уроках української мови та літератури може відбуватися різними способами, це залежить від низки факторів, найважливі-шими, на мою думку, такі: потреби конкретного уроку, рівня володіння різними про-грамами та наявністю сертифікованих програм у системі освіти. Серед зазначених технологій використовую такі їх види:

- інформаційні технології;

- електронні підручники;

- окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-),

щоб

- посилити мотивацію навчання;

- активізувати навчальну діяльність учнів;

- урізноманітнити форми подання інформації і типи навчальних завдань;

- створити навчальне середовище, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;

- постійно застосувати ігрові прийоми;

- забезпечити негайний зворотний зв’язок, можливість рефлексії;

- відтворити фрагмент учбової діяльності.

Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час особистість спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації.
Власний досвід створення та використання презентацій у процесі вивчення української мови і літератури дозволяє визначити низку факторів, які впливають на ефективність навчально-виховного процесу:

- зростання впливу виступу на аудиторію, оскільки значний обсяг інформації сприймається зоровими та слуховими рецепторами одночасно;

- полегшення розуміння і сприйняття поданого матеріалу;

- запам’ятовування навчального матеріалу на значний період;

- збільшення психологічної вірогідності прийняття правильних висновків, суджень, узагальнень;

- скорочення часу на розкриття проблеми.

У своїй практичній діяльності найчастіше використовуємо презентації, створені за допомогою програми Power Point, зокрема такі їх види:

- презентації для лекційного викладу матеріалу;

- презентації для повторювально-узагальнювальних уроків;

Компонування матеріалу програми в цьому випадку слугує своєрідною формою опорного конспекту. Варто зазначити також, що учні під час підготовки домашнього завдання часто використовують презентацію, вважаючи, що вона більш зрозуміла й логічна.


Використання інноваційних технологій на уроках української мови і літератури. З ДОСВІДУ РОБОТИ

Урок з української літератури у 5 класі.

Тема. В. Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон».
Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона.
Характеристика дійових осіб.
Мета:

- продовжити опрацьовувати ідейно-художній зміст літературної казки В. Симоненка, охарактеризувати головні образи твору, звернути увагу на їх протилежність;

- вчити простежувати різні способи життя і поведінки дійових осіб, проводити аналогії із сучасним життям;

- розвивати культуру зв’язного мовлення, творчі здібності учнів, їх фантазію, вміння висловлювати власні міркування щодо до образів казки;

- виховувати повагу до творчості В. Симоненка, доброту, прагнення допомагати людям; зневажливе ставлення до егоїзму, боягузтва, жадібності, жорстокості.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:портрет В. Симоненка, книжкова виставка творів письменника для дітей, учнівські малюнки до змісту казки, дидактичний матеріал, кошик «Мій урок», «Чарівний мішечок», мультимедійна дошка,презентація.

Міжпредметні зв’язки:українська мова, етика, образотворче мистецтво.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організація класу.
1.Привітання.
2.Аутотренінг.

А) А тепер сядьте зручно.

Б) Заплющте очі.

В) Повторюйте за мною:

«Я спокійний…»

«Я розумний…»

«Я впевнений у собі…»

«Я маю чуйне серце…»

«Я віддаю його добрим справам…»

Г) Візьміться за руки.

Д) Відчуйте тепло долонь один одного.

Е) Подумки подаруйте один одному добро, щирість.

Є) Розплющте очі.

Ж) Подаруйте один одному посмішку.

З) Посміхнулися до мене і починаємо працювати. 3.Створення емоційно-позитивного фону.

- У мене в руках кошик. Прочитаємо : «Мій урок».

- Що б ви запропонували покласти до нього із того, що згодиться нам на уроці?

А я вам пропоную ось що: (дотепність, кмітливість, наполегливість, спостережливість, старанність).

- Дійсно, все це потрібно на уроці.

- Отже, записуємо в робочому зошиті число , класна робота.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

-У яку країну можна потрапити, скориставшись таким маршрутом:

Треба йти спочатку прямо,

Потім вправо повернуть.

А тоді поміж дубами

Поведе наліво путь.

Після цього вже помалу

Чимчикуй, куди попало:

Як од втоми не впадеш,

В цю країну попадеш.

- У яку країну попадем? ( Сльозолий, столиця Плаксоград)

- Хто автор казки?

ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

- Уже кілька уроків ми мандруємо стежками літературних казок.

З В.Симоненком і змістом казки «Цар Плаксій та Лоскотон» ми знайомились на минулому уроці . А сьогодні спробуємо зазирнути в казковий світ царя Плаксія і Лоскотона, проаналізувати їхні вчинки, поговоримо про казку як жанр літератури.

- Записуємо тему уроку: Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона.

- Подумаємо, кого із персонажів ми б хотіли запросити до нас і чому?

- Що ви очікуєте від уроку?

ІV.Повторення вивченого матеріалу.
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-Яка земля виплекала В.Симоненка? ( Полтавська)

-Коли народився поет? (8.01.1935)

-Де здобував вищу освіту? (Київському університеті)

-Що спонукало його написати казку «Цар Плаксій та Лоскотон»? (Олесь)

-Що цікавого ви прочитали про В.Симоненка вдома?

-Скільки років доля судила йому прожити? (28)

-Дійсно, прожив він коротке життя, яке часто порівнюють зі спалахом блискавки - таким коротким воно було і яскравим.

2. Вибіркове читання. «Мандрівка у картинну галерею».

Завдання: озвучити ілюстрації словами із казки.

3. Інтерактивна вправа «Прес».

- Доведіть, що твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка. (Це фольклорний розповідний твір про вигадані, а часом і фантастичні події. Має своєрідну будову: зачин, основну частину, кінцівку. Властиві триразові повтори).

4. Робота над питанням з теорії літератури.

- Це літературна казка чи народна? Чому?

- Це віршовий чи прозовий твір?Доведіть.

(Написаний віршованою мовою, ритмічно організованою, впорядковано чергуються наголошені й ненаголошені склади. Є рима. )

- Знайдіть риму.

V. Робота над змістом казки.

- Діти, поспішаючи, я ненароком розсипала картки із «чарівного мішечка». Хто мені допоможе впорядкувати їх?

1. «Чарівний мішечок»(характеристика героїв).

Завдання: із карток, що лежать у мішечку, прочитати і розпізнати, якого героя стосуються ці слова.

Цар Плаксій Лоскотон

- Поки працюють біля дошки, ви…

2. Робота в малих групах.

- Знайдіть: у 3, 4, 5 частинах казки спонукальні та питальні речення. Порахуйте їх. Інтонаційно прочитайте.

«Арешт Лоскотона» (3 част.) :

« ..Хто його посадить в льох – вибирай одну із трьох!»

«… Що тоді ми будем пити, як не будуть плакать діти?»

«Весілля в палаці» (4 част.):

«Тож від радості стрибайте! Тож від радості ридайте!»

«Звільнення Лоскотона» ( 5 част.):

«Йди до нас, веселий брате, в нашу здружену сім’ю!»

- А тепер перевіримо, чи впорались біля дошки мої помічники?

- Знайдіть і зачитайте портрет Плаксія і Лоскотона.

- Що любив цар?

«Цар любив, як плачуть діти, до любив їх сльози пити».

- Що свідчить про велику любов Лоскотона до дітей?

«Він приходив кожний вечір – хай чи дощ іде, чи сніг –

До голодної малечі і усім приносив сміх.»

- Чим щодня займалися Плаксій і його родина?

- А Лоскотон?

«Йшов собі в бідняцькі хати їхніх діток розважати».

- Зачитайте рядки , де йде мова про повагу до Лоскотона.

«Бо його завжди і всюди од ловців ховали люди…

А вночі йшли до в’язниці батраки й робітники,

Щоб звільнити із темниці Лоскотна навіки.»

- А чи прийшли б ви на допомогу цареві? Чому?

- Отже, яка заповідь Божа випливає?

Люби ближнього як самого себе.

Роби добро, і добро повернеться тобі.

3. Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки.

- Які асоціації викликає у вас добро? Запишіть, створюючи квітку доброти. (Діти називають асоції: милосердя, любов, злагода ,щирість, повага, чуйність і в результаті виходить квітка доброти.)

4 .Характеристика героїв.

- Кого уособлює Плаксій? (Зло)

- Що відбулося з ним?

- А кого уособлює Лоскотон? (Добро)

- Що сталося з ним?

- Який висновок можна зробити? (Добро перемагає зло.)

- Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій і Лоскотон»

В. Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.

5.Легенда про Добро і Зло.

- Діти, послухайте легенду і скажіть, чого вона нас навчає?

Одного разу на двобій вийшло Добро і Зло. Вони змагалися, і Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької грудочки землі, розрослося, зацвіло синім цвітом і стало барвінком. І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.

- Чого навчає нас ця легенда

6. Рольова гра «Даємо поради»

- Чим був сміх дядька Лоскотона : зброєю чи ліками?

- Чому ви так вважаєте?

- А кого б ви хотіли запросити до себе в гості : Лоскотона чи Плаксія?

- Чому?

- Та до нас завітали не Плаксій, не добрий дядько Лоскотон, а…майбутні лікар і психолог. Послухаємо, які поради вони принесли.

Лікар. Ви були праві .Сміх-це ліки. Вони виробляють у мозку людини такі речовини, що протистоять вірусам та інфекціям. А ще хочу повідомити вам, що щирий сміх захищає нас від нервових розладів.

Психолог . А я хочу повідомити , що всього лише одна хвилина здорового і природного сміху замінює склянку фруктового соку. А ще…одна година щирого сміху замінює путівку найпрестижнішого курорту в Сочі.

7. Фізхвилинка.

- Ну що ж, поїдемо на 1 хв. на курорт, щоб відпочити?

8. Сенкан. Ключові слова: Плаксій, Лоскотон.

1. Лоскотон 1. Плаксій

2. Добрий. щирий. 2. Злий, жорстокий.

3. Любить, сміється, лоскочить. 3. Голосить, стогне, реве.

4. Дітям носить щирий сміх. 4. Любить він сльози лити.

5. Веселун. 5. Сльозовий.

9. Творче завдання.

- Продовжити розповідь: «Одного разу, повертаючись зі школи, ми зустріли Лоскотона…»

- А що в житті ви могли б зробити добре?

- То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?

- Що для цього потрібно зробити?

- Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в цю країну попадеш?»

- Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити.

Та не можна втомлюватися чинити Добро.

VІ. Оцінювання учнів.

- Молодці, ви сьогодні гарно попрацювали:

VІІ. Підсумок уроку.

- Наш урок підходить до кінця.

- Чи досягли ми поставленої мети?

- Чи справдились очікувані результати?

- Чи навчила вас ця казка чогось корисного?

- Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Чому?

На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся найдобрішою усмішкою, яка перетворить ваше життя і життя оточуючих на казку. Життя - це казка, тож будьте добрими героями у ній!
VІІІ. Домашнє завдання.

Домашнє завдання ви отримаєте у 3 часових вимірах: на наступний урок, на наступний рік і на весь вік. Отже,

- на наступний урок: змінити останній розділ казки;

- на наступний рік: прочитати якомога більше творів В.Симоненка;

- на весь вік: Ніколи зла нікому не творіть,

Бо зло вертатися погану звичку має.

Добро творіть, усім добро робіть

І втоми серденько нехай не знає.

З любов’ю в серці, з радістю ростіть,

Учіться людям сонечком світити.

І доброту в своїй душі носіть,

У мирі й злагоді учіться, діти, жити.

Урок української мови в 5 класі


Тема. Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми.

Ознайомлення із словниками.
Мета: * поглибити знання учнів про групи слів;

*удосконалити вміння п’ятикласників розрізняти омоніми від багатозначних слів, правильно вживати їх у мовленні;

*вчити добирати фразеологічні синоніми, антоніми;

*формувати вміння аналізувати групи слів, порівнювати їх між собою і робити висновки;

*виробляти вміння використовувати антоніми для увиразнення, чіткого окреслення висловленої думки;

*вибирати із синонімічного ряду й використовувати зі стилістичною настановою найвідповідніше слово;

*за допомогою дидактичного матеріалу виховувати любов до природи України, її фольклору.

Обладнання: дидактичний матеріал, ребус, чайнворд, мультимедійна дошка, презентація, робочі сторінки, Дерево пізнання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Форма проведення: урок – казка.

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

О. Підсуха

Хід уроку Сл №1
I. Організаційний момент

Сподіваюсь, що ви почуваєтесь комфортно. Трішки хвилюєтесь?Не хвилюйтесь. Адже у наш клас сьогодні завітали люди щирі. Краще привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром.

А тепер за парту сідайте рівно,

І до роботи візьмемось сумлінно!

Розгортаємо зошити і записуємо дату і класна робота. (Сл №2)

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Діти, а ви казки любите? Пригадайте, героєм яких народних казок є Іван Царевич.

( ………………………………. )

Отже, я пропоную подорож у казку з Іваном Царевичем. (СЛ №3)

Десь, колись, у якійсь країні був Іван Царевич. І дійшла до нього звістка :

Три брати жили на світі,

Був один із них працьовитий,

Ну а другий хвальковитий,

Третій був ледачий дуже.

День і ніч вони сварились

І ніколи не мирились.

Все, що перший будував,

Другий миттю руйнував.

Той мовчить, а той кричить,

Той хоробрий і правдивий,

Той брехливий, полохливий.

Дуже горді й незалежні ,

Абсолютно протилежні.

У мові вони живуть,

- Хто такі? Чому не знаю? Адже мову я вивчаю!

- Діти, допоможемо Івану Царевичу? Перед вами Робочі сторінки.

2. Розгадування кросворда.

Доберіть слова протилежні за змістом. Прочитаєте ім’я 1-го брата, якщо 4 букву підкреслите у дібраних словах.

1. Мало (багато).

2. Раніше (пізніше).

3. Всерйоз (жартома).

4. Дешево (дорого).

5. Увечері (вранці).

6. Вірно (невірно).

7. Влітку (взимку).

Його…. (антонімом) звуть.

3. Тепер на черзі чайнворд.

-Рухаючись від літери зі стрілочкою по колу, прочитайте ім’я другого брата і запишіть його в клітинках. Здогадайтесь самі, через скільки літер треба «перестрибувати».

Його звуть… (синонім).

4. Є такі слова на світі, схожі, як близнята - діти.

Слово чуєш, а не знаєш, що це слово означає.

Якщо ж хочеш зміст узнати, треба речення складати.

У лексичнім славнім Краї Всім роботи вистачає.

Ось біжать брати-близнята, їх же треба розрізняти! Сл № 4

Мова про … (омонім).
5. А мама їхня сховалась у ребусі. (Лексикологія) (Сл №5)

Лексикологія – це… (розділ науки про мову, що вивчає всі наявні в мові слова).

- Молодці!

III. Повідомлення теми і мети уроку.

Вирішив Іван Царевич розширити свої знання з «Лексикології». Але, як завжди у казці, опинився перед вибором. З чого почати? Давайте з казковим героєм вирушимо в путь. Але спочатку запишемо тему уроку «Групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми» ( Сл №6) і визначимо мету нашої подорожі (Сл №7) і заповнимо дві колонки таблиці «Знаю, хочу дізнатися, хочу навчитися». (Сл №8)

Отже, від уроку очікуємо: (Сл №9)

IV. Актуалізація опорних знань

Для того, щоб робота була результативною, пригадаймо відомості, які нам будуть потрібні на уроці.

1. Бліц - опитування:

- Над яким розділом науки про мову ми працювали на попередніх уроках?

- Про що ви вже дізналися на цих уроках?

(Лексика української мови надзвичайно багата;

є слова однозначні та багатозначні;

багатозначні можуть вживатися в прямому та переносному значеннях).

-А що ми називаємо лексикою?

(Усі слова, які вживаються у мові, становлять її лексику).

-А де ми можемо знайти лексичне значення слова?

(Лексичне значення слова пояснюється в тлумачному словнику).

-А які тлумачні словники вам відомі?

(11 томний словник української мови, у якому з’ясовано значення 134 тис. слів).

-А які ще словники вам відомі?

( Словник синонімів української мови, словник антонімів української мови,

словник паронімів української мови, фразеологічний словник).

- А що ми називаємо фразеологізмами?

(Стійкі сполучення слів, які за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню)).

Діти, дотримуйтесь порад мудрого поета М. Рильського:

«Не бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля».

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Як ви помітили, Івану Царевичу треба опрацювати багато матеріалу. Поки він збирається з силами, давайте йому допоможемо. Запрошую братів розказати про себе, звідки походять такі цікаві їхні імена.

1. Повідомлення заздалегідь підготовлених дітей.

Сл №10 1 – ий брат – антонім. Моє ім’я від грецького «anti» - проти, тому й маю протилежне лексичне значення. Антоніми завжди групуються парами і є однаковими частинами мови, наприклад, ДЕНЬ – НІЧ. Антоніми вживаються під час зображення контрастних явищ, надаючи мові особливої виразності. З нашою допомогою думку можна висловити точно й дохідно, яскраво й образно. Отже, без нас у мові обійтися неможливо.

А я ще хочу сказати, що слова з НЕ є антонімом тоді, коли префікс не формує слово з новим значенням (воля – неволя (полон), друг – недруг (ворог).

Сл № 11 2 – ий брат – синонім. Моє ім’я також походить від грецького слова: «Sinonumos» означає однойменний, тобто такий, що має близьке чи однакове лексичне значення, і різний звуковий склад: наприклад, ЧАРІВНИЙ, ПРЕКРАСНИЙ, КРАСИВИЙ, ЧУДОВИЙ, КАЗКОВИЙ, ЗАХОПЛЮЮЧИЙ. Уміле використання нас у мові робить її багатшою, барвистішою, здатною виражати найтонші відтінки думок, відчуттів, переживань. Без нас мовлення було б дуже бідним, тому наша роль є надзвичайно важливою.

Синоніми утворюють синонімічні ряди (гнізда). У синонімічному ряду (гнізді) є опорне (ключове) слово , яке найчіткіше виражає загальне значення синонімів. Так слово «сильний» є опорним (ключовим) до синонімів: міцний, дужий, могутній, мускулистий, здоровий, стожильний, м’язистий, могучий, потужний, несамовитий, великий.

Сл № 12 3 – ий брат - омонім. Моє ім’я також походить з грецької мови: «homos», що означає однаковий, тому й маємо ми однаковий звуковий склад, але різні за лексичним значення.

Сл №13 У мене є ще побратими – неповні (часткові) омоніми: омофони, омоформи, омографи.

Сл №14 * ОМОФОНИ – слова, що мають однакове звучання, але різні за значенням і графічним зображенням : ВІРА (іменник від дієслова вірити) –

Віра (власна назва); ВЖИТІ (дієприкметник) - В ЖИТІ (прийменник та іменник);

Сл №15 * ОМОФОРМИ – слова, які збігаються у вимові в деяких граматичних формах (різні частини мови): ПОЛЕ (іменник – лан) – ПОЛЕ (дієслово) Слайд №

Сл №16 * ОМОГРАФИ – слова, що збігаються в написанні, але різняться за вимовою, зокрема наголосом: ( атлас – атлас)

- Отже, нас розрізнити можна тільки в реченні, а ще слід відрізняти від багатозначних слів. Невдале вживання омонімів може спричинити двозначність думки.

2. Сценка Підгурська Ю. – Колісниченко Л.

Подякував наш герой учням і хотів уже йти далі, як прямо перед ним виявився камінь. І, як завжди, на камені напис. (Сл № 17 «Направо підеш – косу знайдеш, наліво підеш – косу знайдеш, прямо підеш – косу знайдеш»). Вирішив наш Іван , що має справу з …..? (омонімами). Та нелегка це справа . Спочатку треба відгадати загадку:

Зрізаю я траву, колосся,

В дівчат я сплетена з волосся;

А ще я суші довга стрічка,

Що збігає в море, в річку.

3. Записати з поясненням лексичного значення слова: Сл №18

Коса - … дівоча

Коса - … піщана

Коса - … знаряддя для косіння

Сл № 19----Утомився Іван Царевич, сів відпочити. Аж бачить – під кущем лисички. Які? Назвіть значення слова «лисички»?

Лисички - … гриби

Лисички - …. лисенята

Під кущиком росли лисички,

Сл №20 Маленькі лагідні сестрички.

Коли Іванко в ліс прийшов,

До них без страху підійшов.

А в цей час почувся тріск,

А далі – дивний тихий писк.

Іванко дивиться – лисички,

Руді-рудесенькі сестрички.

Тільки-но розібрався з лисичками. Подивився навколо і бачить – сонечко.

Підкажіть Іванові, які значення має слово сонечко. Сл №21

4. Формування визначення учнями.

І зрозумів наш герой, що є ключ до розуміння омонімів.

Які значення слова ключ ви знаєте? (Сл №22: ключ – багатозначне слово,

ключ – омонім).

5. Робота з підручником.

Розгорніть підручники на ст. 226 і перевірте свої знання.

Якого висновку дійшов Іван? Омонім – це…..

Омоніми – це різні слова, а не різні значення одного слова. Кожне вторинне значення багатозначного слова пов’язане з первинним; омоніми ж спільного значення не мають – це лише зовнішній (звуковий ) збіг кількох слів, однакових за звуковим складом: наприклад, балка – яр з положистими схилами і балка – дерев’яний чи металевий брус для перекриття стелі (настилу підлоги).

Від багатозначних слів омоніми відрізняє те, що лексичне значенні значення омонімів не пов’язані між собою, не випливають одне з одного.

Розібравшись з групами слів за значенням, Іван Царевич вирішив записати те, про що дізнався. Чим би ви йому порадили записати? Тут йому прийшла думка: а скільки значень у слова ручка. (Сл № 23)

Значення сова ручка записати в зошит.

Сл №24 Виконавши разом з вами всі завдання, наш герой сів і хотів запалити люльку. Тут у нього з’явилася думка. Яка?

6. «Мікрофон» . Доповніть речення :

«На мою думку, Іван Царевич подумав про те, що … »

(про дитяче ліжечко), (на будівництві піднімають вантаж, людей на певну висоту), трубка для куріння), Сл №25( Куріння шкідливе для здоров’я )

Молодці! То ж перейдемо до корисного.

Фізкультфилинка. Сл №26Раз, два – дружно встали, велетнями стали.

Руки в сторони , як крила і на пояс – три-чотири.

Вправо, вліво повернулись, нахилились і прогнулись.

Раз – присіли, два – присіли, і за парти тихо сіли.

VII. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення творчих умінь з теми.
Сл № 0 1. Гра «Цікаві вправи».

Кожен із братів підготував завдання. Тож треба довести, що воно вам цілком під силу.

1-й брат. Треба відгадати загадки, виписати антоніми, дати визначення антонімів.

1. Білі мухи налетіли, чорну землю густо вкрили. (Сніг)

2. Влітку наїдається, а взимку висипається. (Ведмідь)

3. Вдень по небу гуля, а вночі спочиває. (Сонце)

Як написали вдень, літку, вночі, взимку? Яка частина мови?

2-й брат. Слід виписати із вірша спільнокореневі слова й синоніми, записати у дві колонки, пояснити, чим вони відрізняються, чітко сформулювати правило, що таке синонім .

Сл № 27 Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все це, звідкіля і як?

Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак! І І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна «звідкіля» і «звідки», можна і «звідкіль»;

Є уній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

1). Спільнокореневі - ліс, лісок, лісочок, перелісок, чорноліс.

Перелісок – невеликий, рідкий лісок, ділянка молодого лісу зазвичай серед старого, високого.

Звідкіля, звідкіль, звідки.

2). Синоніми – ліс (Знайдіть лексичне значення слів у словнику)

Пуща - великий, густий, важко прохідний ліс; хащі;

Гай - невеликий, переважно листяний ліс;

Діброва – ліс на родючих грунтах, в якому переважає дуб;

Байрак – ліс у яру, в долині або яр, схили якого поросли лісом та чагарником.

Отже: Синоніми – це…(слова, різні за звучанням, але однакові або близькі за лексичним значенням).

Що ще вам впало в око в цьому вірші? (Синонімічні ряди (гнізда).

Сл №28 Складіть синонімічні ряди:

Дружити, сучасний, приятелювати, найновіший, минулий, товаришувати, нинішній, ладити, модерний, дотеперішній, брататися, сьогоднішній, тодішній, прадавній, попередній, колишній, теперішній.

Що ж, перевіримо:

Дружити - Сл №29; сучасний - Сл № 30, минулий – Сл №31

Сл № 0 3-ій брат. Треба виписати й розподілити у три колонки – омоформи, омофони, омографи. На підставі правила пояснити, чому ви так вважаєте

Я візьму легенький прут, пожену гусят на Прут.

Хоч купатиму не в милі, стануть чисті всі та милі.

Зажену їх всіх в замок і закрию на замок.

Омоформи Омофони Омографи

милі – милі прут – Прут замок – замок

Омоформи – слова, які збігаються у вимові в деяких граматичних формах

(різні частини мови). Милі –(мило - імен.) – милі (приємні – прикметн.).

Омофони – сл., що мають однакове звучання, але різні за значенням і графічним

зображенням (прут – Прут).

Омографи - сл., що збігаються в написанні, але різняться за вимовою - наголосом.

* Сл № 32 Увага! Іванові Царевичу терміново потрібна допомога!Треба з’ясувати: чи можуть в одного й того самого слова бути різні антоніми? (Проблемне питання)

Запишіть словосполучення, замініть це слово синонімом, доберіть до кожного антонім. Сл № 33

* Свіжа газета - нова газета - стара газет

* Свіжа сорочка - чиста сорочка - брудна сорочка

* Свіжий вітер - прохолодний вітер - теплий вітер

* Свіжі огірки - щойно зірвані - консервовані

* Свіжий хліб - теплий хліб - вчорашній

Перевіряємо:

свіжий хліб - Сл №34, свіжа газета – Сл №35, свіже обличчя – Сл №36,

свіжа сорочка - Сл №37, свіжі огірки – Сл №38

Отже, який можемо зробити висновок? ( Багатозначне слово може мати кілька антонімів на кожне значення).

Сл № 0 - Підберіть із довідки відповідні фразеологізми, у дужках поясніть їх значення:

* Бити байдики (ледарювати) - гнути спину (працювати)

* Тримати язика за зубами (мовчати) води в рот набрав

* Пасти задніх (відставати) як сонна муха

* На всіх парах (поспішати) бути в авангарді

* Душа в душу (мирно) як кішка з собакою

* Без сьомої клепки в голові (не сповна розуму) мати голову на плечах

* Язик без кісток (говірливий) язиката Феська

* Хвіст бубликом тримати (не падати духом) дерти голову

* Хоч віником мети (багато) хоч відбавляй

Довідка: як у воду опущений, мати голову на плечах, дерти голову, хоч відбавляй, води в рот набрав, бути в авангарді, як сонна муха, як кішка з собакою, язиката Феська.

Діти, а чого ще не знає Іван Царевич про омоніми?

Омоніми можуть увиразнювати думку, надавати слову гумористичного забарвлення, Омоніми бувають основою для створення каламбурів.

- Каламбур – це ….-

( дотепний вислів, побудований на обгрунтуванні багатозначності слова або омонімії).

· Їжачиха сину шила чобітки без нитки й шила. (омоформи)

· У лісі вовк страшний живе, поїдає все живе.

-Хто може нас здивувати каламбуром? (Діти зачитують дібрані, створені каламбури).


2. Творча лабораторія.

Написати міні-твір, використавши різні за значення слова, які запам’яталися під час уроку.

(Діти пишуть під музику і зачитують, називаючи синоніми, антоніми, омоніми, які вони використали у своїй роботі).

Хоча вночі ще прохолодно, але вдень тепле, лагідне, ніжне сонечко нагріває повітря. Із вирію повертаються ключі журавлів, а з-під каменя пробивається джерельний ключ. Це прийшла весна. Дивовижний, чудовий, незвичайний, вражаючий настрій переповнює душу.

VIII. Систематизація та узагальнення знань, умінь і навичок.
1. Гронування.

Багато виконав Іван Царевич завдань. І, хоча втомився (лексикологію вчити – це не зі змієм битися), був задоволений, тому що дізнався про….

( Наклеювання листочків на Дерево пізнання.)

IX.Підсумок уроку.

Наш урок добігає кінця. Мені сподобалось, як ви сьогодні працювали: були активними брали участь у всьому, що тут відбувалося. Відчували зацікавленість у набутті практичних умінь. А тепер подумайте і висловіть коротко свої досягнення на аркуші з таблицею.

1. Закінчити заповнення таблиці. (Знаю).
2. Самооцінка учнями своєї роботи. Оцінювання.
X .Домашнє завдання. Сл №39.
1. Опрацювати теоретичний матеріал за підручником, пар.32,
2. На вибір (за рівнями складності):

* впр.496;

* хто бажає проявити свої творчі здібності, складає казку: (впр.497)

«Пригоди антонімів і синонімів у країні Лексикологія»,

«Зникнення синонімів»;

*дібрати прислів’я, приказки, загадки, у змісті чи відгадці яких були б антоніми, синоніми, омоніми.

Дякую вам, хороші мої, за роботу! Залишайтесь такими ж щирими, а серця хай ваші ніколи не черствіють. Мир і злагода вам і вашим сім’ям, а вашому мовленню правильного вживання слів.

Кiлькiсть переглядiв: 1216